Voordelen van een ERP

Op deze site staat veel informatie over ERP voor handelsbedrijven. U zult er al snel achter komen dat de implementatie van ERP geen eenvoudige zaak is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel bedrijven zich in de voorbereidende fase de moed opgeven en besluiten om maar helemaal af te zien van de implementatie van ERP. Dit is echter ook niet de juiste methode. Vrijwel alle succesvolle handelsondernemingen hebben een goed lopend ERP systeem in plaats. Voordat u dus de handoek in de ringt gooit attenderen wij u nogmaals op een paar voorbeelden van de vele voordelen die ERP voor u kan betekenen.

Betere controlemogelijkheden

In een ERP systeem worden vele applicaties (zoals voorraadbeheer, financiële administratie en CRM) samengebracht. Doordat er met een centrale database wordt gewerkt hoeft alle data maar één keer ingevoerd te worden waarna het voor alle bevoegden direct beschikbaar is. Mocht er om de een of andere reden toch verkeerde of dubbele data worden ingevoerd dan zijn alle wijzigingen te herleiden tot de persoon die dit heeft gedaan. De werknemer kan dan direct hierop worden geattendeerd en zo zorgt u ervoor dat zij dit in de toekomst niet meer doet. Het zal dus bijvoorbeeld niet vaak meer voorkomen dat order dubbel worden ingevoerd, wat direct leidt tot minder retourzendingen en een hoge klanttevredenheid.

Inkorten van levertijden

Een van de belangrijkste zaken waar handelsondernemingen op moeten letten is de levertijd. Dit is niet alleen een logistiek onderwerp maar begint al wanneer er een order wordt geplaats. ERP kan precies volgen wanneer een order wordt geplaatst, hoe lang het duurt voordat deze wordt verwerkt en wat de bestellingstatus is. Ook bij het logistieke deel zullen fouten direct worden opgemerkt. Transportproblemen zorgen dan voor een minder grote oponthoud bij de levering. Met een goede track and trace functionaliteit zal de klant altijd op de hoogte zijn wanneer zij een bestelling kunnen verwachten. Dit zorgt voor meer begrip bij de klant en weer een grotere klanttevredenheid waardoor uw klantenservice niet zal worden lastiggevallen met belletjes van klanten die zich afvragen waar hun bestelling blijft.

Beter inzicht en management van uw voorraad

Het kost handelsbedrijven vreselijk veel geld als om wat voor reden dan ook goedlopende producten niet op voorraad zijn. Het is dus erg belangrijk om hierbij goed te plannen.
Met een ERP systeem kunnen trends in de markt beter worden gesignaleerd zodat de klantenvraag accuraat kan worden voorspeld. Iedereen weet dat tijdens de feestdagen klanten groot inslaan, maar hoeveel extra bestellingen dat precies zijn kan alleen goed worden voorspeld met goede data en een ERP systeem. Zo kunnen historische gegevens worden gebruikt om verwachtingen te presenteren in overzichtelijke rapporten. Ook heeft u altijd precies in de gaten hoeveel voorraad er is van ieder product. Zo komt u nooit meer voor verrassingen te staan.

Vereenvoudigen van administratie en transportdocumentatie

Zoals u waarschijnlijk al weet hebben handelsbedrijven meer dan in andere sectoren te maken met een grote hoeveelheid papierwerk. Exportdocumenten, pakbonnen, labelen, informatie over koeriers etc. moeten allen goed worden geregistreerd. ERP systemen kunnen klantgegeven (via de CRM module) en levernaciersgegevens in één database verenigen. Dit zorgt er voor dat informatie over het transport direct gedeeld kan worden met alle stakeholder (en dus ook de klant).

Verbeteren van Kasstromen

Wanneer bij handelsbedrijven het debiteurenbeheer niet goed wordt aangepast dan kan dit leiden tot een lage kasstroom en werkkapitaal. Vooral voor handelsondernemingen is dit erg belangrijk. Hoewel uw leveranciers terecht eisen dat alle betalingen op tijd en volledig worden overgemaakt, kan u aan de andere kant last krijgen van te late of onvolledige betalingen. Met een beetje pech belandt u in de liquiditeitsproblemen.
ERP kan erg eenvoudig inzicht geven in het betalingsgedrag van uw klanten. Zo is meteen duidelijk wanneer een klant een afwijkende betaaltermijn hanteert. U hoeft dan niet in paniek te raken als de factuurdatum keer op keer wordt overschreden. Ook lukt het een ERP om u direct te attenderen wanneer een klant van u een slechte reputatie heeft op het gebied van betalen. Het is dan wellicht verstandig om een betaling vooruit te vragen, of in uiterste geval een levering volledig te weigeren.

Betere Nazorg en minder bestellingen retour

Tegenwoordig is er hevige concurrentie tussen handelsondernemingen. Klanttevredenheid is daarom waarschijnlijk de belangrijkste factor in het succes van grote handelsondernemingen. Als er iets mis gaat en een klant problemen heeft met een geleverde bestelling, dan is het cruciaal dat er adequaat wordt gereageerd. Niet alleen loopt u het risico om een klant te verliezen. Als u bestelling retour accepteert waar geen grond voor is dan verliest u direct geld. Een ERP systeem kan werknemers wijzen op procedures en regels die gelden bij een klacht van een klant.

×

ERP informatiepakket aanvragen

Aanvragen